29
Sep
2020
0

Meer rust in je hoofd bereiken doe je zo

Rust in je hoofd krijgen is best moeilijk. Zeker in een maatschappij die altijd maar in de hoogste versnelling staat. Tijd om eens terug te schakelen.

Haastige spoed is zelden goed. Kijk je om je heen, dan is de waarde van dit spreekwoord ver te zoeken. Veel zaken zijn supersnel te regelen, mensen lijken altijd haast te hebben en informatie verplaatst zich nog sneller dan een straaljager die zich door de geluidsbarrière boort. Hierdoor heeft de rust plaats gemaakt voor “altijd iets moeten doen”, en is je hoofd eigenlijk nooit leeg.

Dat kan ook anders! De maatschappij mag dan wel doordenderen, maar dat betekent nog niet dat je hier altijd aan mee moet doen.

Van opgejaagd naar meer kalmte

Je continue opgejaagd voelen is niet prettig. Dat is ook helemaal niet nodig, want rust is net zo belangrijk.

Maar hoe krijg je het zover dat je je weer kalm en rustig voelt, en een leeg hoofd krijgt? Laten we hiervoor allereerst eens een kijkje nemen naar het fenomeen slow motion.

Want wat gebeurd er tijdens slow motion? Simpel. De wereld om je heen beweegt opeens veel trager.

En daar kunnen we wat van leren.

Want wat je misschien nog niet wist, is dat lichaam en geest nauw met elkaar zijn verbonden. Wat je denkt neem je over in je lichaamstaal, en uiteindelijk ook in hoe je je voelt.

Door je dagelijkse handelingen dus trager uit te voeren, vertragen je gedachten automatisch mee. Probeer concreet dus eens om:

  • je zinnen en woorden langzamer uit te spreken
  • je eten langzamer te kauwen en door te slikken
  • langzamer te bewegen als je over straat loopt
  • écht aandachtig te luisteren naar iemand zijn verhaal, zonder direct je eigen mening te geven

Door deze handelingen te vertragen zul je merken dat je veel meer ruimte creëert in je hoofd, en dat je op een ontspannender manier kunt reageren op de drukke wereld om je heen.

Word je bewust van de wereld om je heen

Zodra je handelingen wat vertraagd zijn, kun je weer een stap verder gaan. Namelijk eens bewust stil staan bij de wereld om je heen.

Dat wordt ook wel mindfullnes genoemd. Het maakt niet uit waar je bent. Het kan terwijl je ergens staat te wachten, terwijl je onderweg bent, je kunt dit bijna overal wel beoefenen.

Begin met eerst even rustig adem door je neus te halen, en adem dan door je mond rustig weer uit.

Observeer en gebruik je zintuigen om stil te staan bij:

  • wat je ziet
  • wat je ruikt
  • wat je hoort
  • en wat je voelt

Iedere omgeving, stad of natuur, heeft vele details die op een gegeven moment opvallen. Bepaalde vormen die mooi kunnen zijn, of juist super lelijk. Daar gaat het uiteindelijk niet om. Het gaat erom dat je bewust stilstaat bij wat je ziet, je hoeft er geen oordeel of mening over te vormen.

Door dit soort kleine oefeningen word je even afgeremd in je dagelijkse routine, en laat je even stilstaan bij de wereld om je heen.

Ruim je kamer eens op!

Je herinnert je misschien nog wel de (strenge) toon waarmee je moeder je opdroeg je kamer op te ruimen. En achteraf was je alleen maar blij dat je de bende had opgeruimd, want man, dat ruimt lekker op, zowel in je kamer als in je hoofd. De volgende en laatste stap is om de wereld om je heen dan ook op te ruimen en te ordenen.

Verzamel alles wat rondslingert en orden het in bakken of lades. Gooi spullen weg die je al langer dan een maand niet hebt gebruikt, je zult zien dat je leven er een stuk van opknapt! Simpel, maar heel doeltreffend.

Je zult merken dat je door op te ruimen en te ordenen veel meer rust zult krijgen in je hoofd. Je hoeft niet meer bang te zijn dat je bepaalde spullen kwijt bent of vergeet mee te nemen, want jij hebt alles netjes overzichtelijk en hoeft nergens meer aan te denken. Mocht je dus eens een druk hoofd hebben, probeer dan de tips eens uit, en laat vooral weten wat je ervaring is in de commentaar.

En natuurlijk: vergeet niet te delen!

Leave a Reply