16
Jul
2020
0

Te heet onder je voeten? Doe er wat mee!

Je kent vast dat beeld wel van een fata-morgana, maar dan op het asfalt. Wanneer het de hele dag zomers heet is, word deze warmte opgeslagen in het wegdek. En die warmte kan weer gebruikt worden! Hoe dat werkt lees je hier.

In dit artikel een verslag over warmtewinning uit het weg in Avenhorn

In het dorp Avenhorn, gelegen in de gemeente Koggenland, worden de 67 appartementen en andere ruimtes van zorgcentrum Vijverstate al sinds 2005 duurzaam verwarmd met warmte uit het wegdek. Deze unieke techniek is ontwikkeld door de duurzame Koggenlandse onderneming Strukton Civiel (voorheen Ooms).

Warmte uit asfalt bij de Vijverstaete Avenhorn
Warmte uit asfalt bij de Vijverstaete Avenhorn

Strukton / Ooms verwarmt al sinds 2001 hun eigen kantoorgebouwen in Scharwoude met dit revolutionaire systeem met de naam Road Energy Systems. Hiervoor hebben zij 2.250 m2 asfalt benut, en verwarmen een kantoorpand waar 100 medewerkers actief zijn. Bij-stoken is niet nodig, terwijl in de zomermaanden het proces gekeerd kan worden zodat het koeling geeft.

Hoe werkt het?

Onder een asfaltlaag wordt een bitumen membraan gelegd met daarop kunststof matten. In die matten worden vervolgens xyleen slangen gelegd waar een vloeistof (water met glycol) door wordt gepompt.

Over deze laag wordt asfalt gelegd met een rijlaag. Overdag verwarmt de zon het wegdek en de warmte wordt door het zwarte asfalt vastgehouden. De weg heeft hierdoor een dubbele functie gekregen. Naast rijbaan absorbeert het zonnewarmte welke vervolgens door een warmtewisselaar wordt omgezet in energie voor de gebouwverwarming.

Dit proces kan in de zomermaanden worden omgekeerd en wordt koelte afgegeven aan het gebouw. Een airconditioning is dus niet nodig.

Bijkomend voordeel is dat strooiwagens dit stuk asfalt in de winter over kunnen slaan. Zie onderstaand filmpje hoe dit precies in zijn werk gaat:

Sindsdien zijn er een 21-tal projecten gerealiseerd en is 43.600 m2 asfalt voorzien van  dit systeem en operationeel. Het grootste gerealiseerde project is 7.500 m2 en ligt op de vliegbasis in Woensdrecht. Hiermee wordt de hangar verwarmd. Het kleinste project is 100 m2 op een parkeerplaats in Rotterdam. De warmte uit het riool wordt benut voor de gladheidbestrijding van de parkeerplaats.

Afhankelijk van de omvang van het project zijn de aanlegkosten ca € 100,- /  75,= per m2.

De terugverdientijd van dit systeem is geraamd op circa 5 jaar.

Het SolaRoad-systeem

Zonnefietspad

Naast warmte uit asfalt ontwikkelt Strukton Civiel vanuit Scharwoude ook een systeem om elektriciteit op te wekken uit wegdek. Dit zogenaamde SolaRoad systeem is al operationeel als fietspad in Krommenie. Zou natuurlijk leuk zijn als Koggenland ook een dergelijk fietspad zou krijgen!
De elektriciteitsopbrengst per 100 meter zonnewegdek ligt nu rond de 30.000 kWh per jaar. Die energie kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s en huishoudens.

Meer weten? Op https://koggenlandenergieneutraal.nl/ vind je meer informatie.

Vond je dit een interessant artikel? Vergeet het dan vooral niet te delen!

Leave a Reply