8
Jul
2020
0

De kracht van een goede ochtendroutine

Ben jij ook altijd zo gehaast in de ochtend en is er vaak geen tijd over om even rustig wakker te worden? Dat kan veel beter, hier ontdek je hoe.

Je dag beginnen kan op vele manieren. Je herkent de volgende situatie misschien wel:

Je word wakker gemaakt door het hysterische geluid van je wekker, en drukt half slapend de snooze-knop nog een stuk of 3 keer in. Vervolgens pak je je telefoon om te kijken of er nog nieuwe berichten zijn. Zijn die er niet, dan heeft Social Media vast nog wel interessante dingen voor je in petto! En jahoor, voor je het weet ben je 10 minuten verder met doelloos scrollen door je tijdlijn.

Uiteindelijk kom je erachter dat je nog maar weinig tijd hebt voor je ontbijt, en moet je haasten om nog op tijd op je werk of opleiding te komen.

Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk wel extreem en het is voor iedereen anders. Maar hoe je het ook wendt of keert, vaak verloopt je ochtend niet heel ontspannen of relaxt.

Als je ook van mening bent dat het wel beter kan, maar je weet niet zo goed hoe je kunt beginnen, dan kunnen de volgende tips nuttig voor je zijn.

Een betere invulling voor je ochtend

Zoals je weet is een goed begin het halve werk. Dat geldt voor een hoop dingen, en de ochtend is er geen uitzondering op.

Om je ochtend goed te beginnen, is het handig om alvast iets eerder op te staan. De extra vrije tijd die je hiermee wint kun je vervolgens indelen met constructieve en positieve dingen, waar ik zometeen op terug kom.

Het doel is om je ochtend bewust, positief en kalm te beginnen, zodat dit als een golf door de rest van je dag heenspoelt.

Dat brengt mij gelijk bij het volgende: houdt je telefoon in de ochtend nog even achterwege!

Zoals in het begin van dit artikel beschreven, is dit wel het eerste waar je aandacht naartoe zal gaan.

Waarom is het een goed idee om niet gelijk online te gaan? Je zult het met me eens zijn dat je telefoon nou niet bepaald ontworpen is om je een ontspannen gevoel te geven. Al die berichtjes, appjes, mailtjes, piepjes en andere ongein zijn niet fijn voor je hersens, en dragen zeker niet bij aan een ontspannen start.

Dus: doe jezelf een lol en blijf nog even lekker offline.

3 essentiële elementen voor je ochtend

Er zijn talloze kleine en grote dingen die je kunt doen om je ochtend een boost te geven. Maar er zijn 3 elementen waar je ochtendroutine op zou moeten leunen. Ze klinken misschien als een open deur, maar onderschat ze niet. Ik heb het over:

  • Een goed ontbijt: Het fundament van je ochtend. Een goed ontbijt geeft je lichaam de energie die je nodig hebt, om je dag goed te kunnen beginnen.
  • Je hygiene: Je komt je bed uitgerold en je dacht nog lekker te ruiken? Mooi niet. Neem eens lekker een douche om de nacht van je af te spoelen.
  • Beweging: Zodra je uit bed komt voel je je vaak een beetje stram en stijf. Al dat liggen is ook helemaal niet goed voor je! Zorg dus dat je een beetje beweegt. Met een simpele rek – en strekoefening ben je er zo. De meeste van ons zitten immers de hele dag al, dus hoe fijn is het om dan even te bewegen? Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Keep it simple

Naast deze 3 basis onderdelen kun je je routine uitbreiden met andere elementen. Nu is het ontwerpen van je ochtendroutine geen rocket science.

In tegendeel, houdt je routines lekker klein en eenvoudig, je hoeft echt geen 30.000 dingen te doen om je dag te beginnen. Waar het om gaat is dat je je ochtend transformeert in een ontspannen moment. Om je wat inspiratie te geven, geef ik je zometeen een lijst van dingen die hier aan kunnen bijdragen.

Ook belangrijk: het opbouwen van routines kost tijd. Houdt je routine vol voor een periode van ongeveer 30 dagen, dan heb je de meeste kans dit ook daadwerkelijk vol te houden, het zal dan onderdeel worden van je systeem.

Hoelang je bezig bent met je ochtendroutine is geheel aan jezelf, jij bepaalt hoeveel tijd je er in wilt stoppen. Als 10 minuten extra al helpt, prima! Heb je meer baat bij 20 extra minuten? Ook prima. Zolang jij je er goed bij voelt.

Beetje bij beetje verder uitbouwen

Zodra je de basis hebt gelegd voor je ochtendroutine kun je het uitbouwen met constructieve bezigheden, zoals:

  • Check je dagoverzicht: Wat brengt de dag je vandaag? Zijn er nog dingen waar je nog niet aan gedacht hebt? Misschien kun je nog wat voorbereidingen treffen voor bijvoorbeeld die belangrijke presentatie
  • In plaats van die veelbesproken telefoon kun je er ook een goed boek bij pakken, en een paar bladzijdes lezen
  • Meditatie: Er is geen fijner begin van je dag als je rustig en ontspannen bent, en echt in het moment aanwezig zijn. Deze staat kun je prima bereiken door middel van meditatie
  • Visualiseren: Hoe ziet jou leven er nu uit en wat wil je eventueel nog veranderen? Wat wil je nog bereiken? Visueleer het en zie het voor je
  • Neem je doelen eens door. Jouw doelen horen ervoor te zorgen dat je zin krijgt in je dag, omdat je weet dat je aan vette dingen werkt
  • Schrijf eens op waar je allemaal dankbaar voor bent in je leven
  • Doe eens een oefening uit een zelfhulpboek, om bijvoorbeeld bepaalde punten van jezelf te verbeteren, en hiermee te oefenen
  • Neem eens de tijd voor een lekker en goed ontbijt

Laat je inspireren door je omgeving

Ontspannen wakker worden word mede bepaald door de omgeving waarin je wakker word. Beeldt je maar eens in: als je wakker gemaakt word door de zon dan heeft het licht al een positief effect op je humeur, en word je vrolijk wakker. Omgekeerd werkt dit ook, op een grijze regenachtige dag voel je je minder vrolijk.

Door je slaapkamer licht en luchtig in te richten geeft dit een positief effect op je humeur. Denk maar eens aan het volgende:

  • Schalen met kiezelstenen erin
  • Verlichting met dim-functie, om een ontspannen sfeer te creëren.
  • Elegante planten die je slaap of woonkamer stijlvoller maken
  • Meubels met dynamische, ronde vormen in plaats van rechthoekig

Wij Nederlanders hebben vaak het idee dat onze omgeving vooral rechtlijnig en rechthoekig moet zijn, maar zeg nou zelf, dat is toch hartstikke saai?

Wakker worden in een kamer met tropische en exotische stijlen is bovendien veel leuker, en komt je ochtendroutine ook zeker ten goede.

Maak er een ontspannen en fijne ochtendroutine van, en vergeet niet om er af en toe eens wat te variëren.

Aanvullende ideeën zijn altijd welkom, laat ze dan even achter in een reactie hieronder.

Leave a Reply