28
Oct
2019
0

Schudt je routines eens op!

Alles herhaalt, het praatje bij de cassiere met de vraag of je zegels spaart of dat je de bon mee wilt, het omroep bericht in de trein of metro, noem maar op. Iedere keer weer, dag in dag uit. Best saai he? Hoog tijd daarom om de boel dus eens op te schudden!

Gewoontes zijn overal

Je hebt vast weleens zo’n moment gehad waarbij je bezig was, lekker in gedachten verzonken, zonder echt bewust na te denken over wat je eigenlijk aan het doen bent. Veel dingen doen we met de autopilot aan.

Want hoe vaak doe jij nou de dagelijkse dingen echt “bewust”? Denk aan autorijden, onderweg op de fiets, je werk, boodschappen doen. Veel van wat je doet gebeurd op de automatische piloot, omdat je het zo altijd al gedaan hebt. En waarom? Omdat het gewoontes zijn geworden. En raadt eens: ze komen overal voor.

Begrijp me niet verkeerd, niet alle gewoontes zijn slecht.

Zeker niet. Het nadeel is alleen dat bepaalde handelingen zich tot diep in je systeem nestelen en veranderen in gewoontes, ofwel routines. En dat is soms best jammer, want het maakt je leven soms wat eentonig en je bent niet meer zo bewust bezig met dingen om je heen. Het kan dan ook best zijn dat er bepaalde routines zijn die ervoor zorgen dat je leven een beetje in een sleur is belandt.

Gelukkig heb ik goed nieuws voor je: Iedere gewoonte, groot of klein, kun je ook weer veranderen naar een nieuwe gewoonte. En gelukkig is dat geen rocket science, het enige wat we nodig hebben zijn een paar kleine aanpassingen hier en daar. Of je nou je gewoontes wilt opschudden op het gebied van je gezondheid, je werk, of bepaalde alledaagse gewoontes, al deze gewoontes kun je op de schop nemen.

En geloof me, wanneer je een paar min of meer vastgeroeste gewoontes hebt losgeweekt en hebt vervangen met een paar nieuwe, zul je zien hoe verfrissend het zal zijn om daarmee aan de slag te gaan, ook al zal het in het begin misschien een beetje vreemd voelen:

  • Kies je voor een nieuwe route, dan let je meer op je omgeving
  • Je ziet weer andere mensen om je heen
  • Je krijgt nieuwe ingevingen en nieuwe inspiratie
  • Je kunt bijvoorbeeld je maandag een nieuwe frisse start geven

Wees je er wel bewust van dat niet alle gewoontes even gemakkelijk te veranderen zijn, de ene gewoonte zit nu eenmaal diepgewortelder dan de andere, waardoor je er harder aan zult moeten trekken om ze te kunnen vervangen.

Je kunt het vervangen van je gewoontes een beetje zien als het lopen door een maisveld:

De stengels zijn vaak stug en het lukt dan ook voor geen meter om er in een keer een pad doorheen te banen. Vaak moet je echt hard duwen en nog meer duwen, willen de stengels een beetje meegeven. Hetzelfde geldt voor je gewoontes.

Om een diepgewortelde gewoonte te vervangen met een nieuwe handeling is het belangrijk om hier consistent mee bezig te zijn. Meestal duurt het ongeveer een maand om een oude gewoonte te vervangen met een nieuwe. Geef jezelf dus even de tijd, en bouw consistentie op.

Dus laten we beginnen met… die o zo ellendige maandag!

Over welke dag klagen de meeste mensen over het algemeen het meest? Juist, de maandag. Want jahoor, alles begint weer opnieuw, het in de file staan, in de trein hutje-mutje, niet echt het leukste om mee te beginnen. En heb je dat uiteindelijk allemaal getrotseerd, dan moet je óók nog naar je werk, wát een doffe ellende…

Neem de volgende quotes even in je op:

“Bleeehhh ik sta weer eens in de file, want het is weer maandag”

Een automobilist op maandag

“Shizzles ik heb zoooo geen zin om wat te doen… Is het al weekend…?”

Kantoormedewerker op maandag

Herkenbaar nietwaar? En zo kunnen we er nog wel een paar bedenken.

Het lijkt altijd wel alsof de maandag een soort van vervloekte dag is, maar waarom eigenlijk? Tijd om hier een meer positieve draai aan te geven, zodat je in elk geval een goede start van je week hebt. Klaar? Komt ie:

Ten eerste: Wat je niet weet, of beter gezegd, hetgeen waar je je niet van bewust bent, kan je ook niet veranderen. We gaan dus allereerst in kaart brengen waar je eigenlijk iedere maandag mee bezig bent. Pak dus een kladblok of notebook, en denk even na wat je normaal gesproken op een maandag doet.

Mocht dit niet meer zo vers in je geheugen staan, houdt dan eens je dag bij om te zien wat je zoal doet. Van de ochtend tot de middag en de avond, zorg dat je een overzicht maakt van de gehele dag.

Zodra je een aantal zaken hebt opgeschreven of hebt bijgehouden, zul je veel bekende dingen voorbij zien komen, en kom je tot de conclusie dat er ook veel zaken zijn waarvan je eigenlijk geen flauw benul had dat je die überhaubt op die manier uitvoerde.

Dit is mooi, want het geeft je direct inzicht in hoe je leven is opgebouwd.

En dan minstens net zo belangrijk: stel ook een lijst op van dingen die je graag zou willen doen, maar waar je eigenlijk niet aan toekomt. Deze zaken gaan er voor zorgen dat je leven ook weer een stukje leuker word.

Om maar weer eens bij het begin te beginnen: je start waarschijnlijk altijd op dezelfde manier. Om je dag alvast een beetje anders te beginnen kun je je vaste routine die je tijdens het opstaan hebt, een beetje door elkaar heen husselen.

Zonder teveel in te gaan op de details van een ochtendroutine, kun je ook je bestaande gewoontes vervangen met het onderstaande lijstje:

  • Lees eens een goed boek na het opstaan
  • Start je dag eens met iets wat je al tijden hebt uitgesteld
  • Ga mediteren
  • Doe een aantal rek en strek oefeningen
  • Neem je doelen eens door
  • Drink wat water

Je kunt je dag dus beginnen met een goede ochtendroutine, zodat de eerste stap gezet is, en je een positieve toon hebt gezet voor de rest van de dag.

Routines op het werk

Op en naar je werk kun je de volgende zaken anders aanpakken:

  • Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden, in dit geval dus naar je werk. Kies dus eens een andere route naar je werk toe.
  • Zijn er flexplekken op je werk? Misschien kun je ergens gaan zitten waarbij je een mooier uitzicht hebt.
  • Nieuwe collega erbij? Ga eens kennis maken, in plaats van een afwachtende houding aan te nemen. Een warm welkom word altijd gewaardeerd!
  • Heb je altijd hetzelfde mee qua eten? Wissel het eens af en neem eens compleet iets anders mee.
  • Eentonige werkzaamheden? Vraag dan eens of je misschien wat anders kunt doen. Borrelen er stiekem ambities voor een andere afdeling in je? Wat dacht je van een dagje meedraaien? Geef het een kans!
  • Duur kantine voedsel zoals die rijkelijk belegde broodjes van 500 euro? In de supermarkt kan je makkelijk dezelfde, goedkopere ingrediënten scoren en hetzelfde broodje in elkaar knutselen

Voorbeelden genoeg, maar hoe vorm je ze dan om?

Dat is gelukkig makkelijker dan je denkt:

  1. Identificeer de gewoontes die je zojuist hebt opgeschreven voor de ochtend, middag en avond
    • Bijvoorbeeld gelijk je Social Media checken
  2. Bedenk met wat voor nieuwe gewoonte je de oude wilt vervangen
    • In plaats van Social Media kan je wat rek -en strek oefeningen doen
  3. Begin superklein, en breidt steeds meer uit
    • Ga eerst eens naast je bed staan, en rek je even goed uit.

Superkleine aanpassingen

Zoals tip 3 al aangeeft zul je het meeste succes hebben wanneer je superklein begint, het “aanleren” van een nieuwe gewoonte gebeurd namelijk niet gelijk. Sta er dus niet gek van op te kijken als je bijvoorbeeld opeens je fiets vergeet omdat je bijvoorbeeld altijd wandelend naar de supermarkt bent gegaan… Of ben je dan gewoon verstrooid? Hoe dan ook…

Zet de toon voor de rest van je week

De ochtend hebben we nu gehad, waar we nu een goed fundament voor hebben gelegd. Een goed begin is immers het halve werk. Dit proces kun je herhalen voor de rest van de dag, en uiteindelijk voor de rest van je week. Hoe wil je dat de avonden er uitziet? Of je vrije middagen? Wat voor opvulling wil je deze geven? Zijn er bepaalde hobby’s waar je misschien meer aandacht aan wilt besteden, waar je in de eerste instantie niet aan toekomt?

Schrijf ze op, zodat je ze herkent. En onthoudt: het aanleren van nieuwe gewoontes kost tijd en discipline. Realiseer je dat het begin altijd moeilijk is. Je zult de neiging hebben om af en toe terug te vallen in oude routines. Blijf doorgaan en geef niet op!

1 Response

Leave a Reply