21
Nov
2018
3

Ontwikkel het zelfvertrouwen waar de Hulk jaloers op zou zijn (en de rest van The Avengers ook)

Een held heeft altijd zelfvertrouwen, zelfs als het aankomt op een episch gevecht waarbij het universum weer eens op het spel staat. Stel jezelf eens voor, dat jij het zelfvertrouwen hebt waar de Hulk en de rest van The Avengers jaloers op zijn.

Zelfvertrouwen als middel om je wereld te ontdekken

Allereerst: wat is precies de definitie van zelfvertrouwen?

In mijn ogen: Je houding en je handelen neerzetten met de grote en kracht van een berg.
Lekker in je vel zitten, niet bang zijn voor je omgeving. Jezelf zijn en durven te uiten.

Als Bruce Banner niet lekker in zijn vel zit wordt hij de Hulk. Dat wil je vermijden want dan gaan er dingen kapot en is de omgeving bang voor je.

Op het moment dat je veel zelfvertrouwen hebt maakt dat je wereld zoveel makkelijker en leuker. Zowel persoonlijk als in je werk kan het je enorm helpen, omdat het je tot een interessanter en leuker persoon maakt. Voor jezelf opkomen, assertief zijn, spreken voor een grote groep mensen. Zelfvertrouwen is in tal van situaties erg nuttig.

Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Je groeit als persoon
  • Je kunt jezelf makkelijker en vollediger uiten, je voelt je vrijer
  • Je durft makkelijker op mensen af te stappen en te socializen
  • Je dwingt respect af zodra je dingen doet die lef en moed vereisen
  • Je navigeert makkelijker door je omgeving heen
  • Je schaamt je minder snel ergens voor
  • Je vind het niet erg om in de spotlight te staan
  • Je twijfelt minder aan jezelf

Dat zijn natuurlijk allemaal mooie woorden. Maar waar je vroeger toen je jonger was misschien nog rare dingen op je kinderlijk gedrag kon afschuiven, worden we nu opeens wat… anders. Opeens krijgen we meer angst om bepaalde dingen gewoon te doen. Dit komt omdat we namelijk opeens wel waarde gaan hechten aan wat andere mensen van ons vinden.
We zijn dus bang om een negatief oordeel over ons heen te krijgen.

De fundering van zelfvertrouwen: je comfort zone

Denk eens aan de computergame “Grand Theft Auto”. Je start als een character die nog niets kan in een gigantische open wereld. Op de kaart zie je waar je je bevindt. Met erom heen een grote grijze onontdekte vlakte. Dat rondje is je eigen vertrouwde comfort zone; het rondje bevat alles wat je al weet, wat je al een keer meegemaakt hebt.
Waar je al een keer bent geweest. Dit is een veilige plek, waarin je al vertrouwt bent.
Alles wat zich daarbuiten bevind, is eng en onbekend.

Vertrouwd maar o zo saai

Want wees eens eerlijk naar jezelf toe. Gebeurt er ooit iets spannends in deze “Zone”? Iets wat je hartslag doet verhogen, waar je met trillende benen naartoe gaat? Waar je ontzettend enthousiast en blij van wordt? Dacht het niet. Er heerst nou niet bepaald magie hier binnen.

Daar kunnen we wat aan doen. We kunnen je aan beide armen zo over de rand van je “Comfort Zone” heen trekken en je meer magie laten beleven.

Ben je er klaar voor? Tof! We can do this!

En ja, ik weet het, het is doodeng. Maar alles wat nu zo makkelijk is was ooit ook hartstikke eng, weet je nog?

Houd dat in je achterhoofd zodra je de eerste stap buiten je “Comfort Zone” zet. Naarmate je het steeds vaker doet wordt het gewoon. Je bouwt momentum op.
Zodat het verweven wordt tot een gewoonte.

Laten we dus aan de slag gaan en dat zelfvertrouwen van je een flinke boost geven.
Hier volgen 6 manieren om je hierbij te kunnen helpen.

#1: Maak een overzicht

Als je niet precies weet waar je wilt beginnen dan is het handig om dit eens in kaart te brengen. Maak eens een lijsje van dingen die je graag wilt aanpakken, situaties waarin je graag meer zelfvertrouwen wilt ervaren.

Een voorbeeld:

  • Ik wil voor een grote groep mensen kunnen spreken
  • Ik wil me relaxed voelen als ik over straat heenloop
  • Ik wil relaxed een trein of vliegreis kunnen maken en een stad kunnen verkennen
  • Ik wil relaxed op iemand af kunnen stappen en een compliment kunnen maken

Deze stap brengt me direct bij manier 2:

#2: Stel jezelf doelen

Iemand die een doel heeft straalt zelfvertrouwen uit omdat hij helder voor ogen heeft wat hij wilt.
Iemand die doelloos door het leven gaat dwaalt maar een beetje en straalt onzekerheid uit. Denk je maar eens in; een topsporter straalt zelfvertrouwen uit omdat hij bezig is met het behalen van zijn doelen.
Hij/zij weet waar die naartoe wilt en zal er alles aan doen om dit te behalen.

Weet duidelijk wat je uit het leven wilt halen door jezelf doelen te stellen, hoe klein je doel ook is.

Een voorbeeld:

  • Ik wil vandaag minder eten zodat ik afval. 1 broodje minder en je hebt je doel al bereikt.
  • Ik wil vandaag 5 kilometer hardlopen. Haal je de 4 is dit geen ramp want je gaat ervoor.
  • Ik wil vandaag mijn werk af krijgen. Lukt het je net niet, ook geen ramp want je hebt het geprobeerd.

#3: Let’s focus and kick some ass

Uit je comfort zone stappen is eng en kost veel energie.
Automatisch komt er een knoop in je maag te zitten die er maar moeilijk uit gaat. De oplossing om die weer uit de knoop te krijgen is door je doel te behalen. Hoe klein je doel ook is. Dus kom op en ga er voor!

Actie!

Doe het!

Wacht, ik maak ze iets groter, dat ze goed bij je binnenkomen:

Actie!

Doe het!

Juist! Gaan met die banaan. Kies voor de actie en neem die hindernis. Probeer er verder niet al te veel over na te denken of bij stil te staan. Anders maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf. Ik maak het wat specifieker.

  • Durf eens op te staan en je vraag te stellen bij een seminar
  • Durf eens op af te stappen op dat ene meisje/die ene jongen en een compliment te maken
  • Durf eens een praatje te maken met je buurvrouw die je eigenlijk helemaal niet zo goed kent
  • Durf in de winkel eens gewoon te vragen waar je dat ene product kan vinden

Door gewoon actie te ondernemen groeit je zelfvertrouwen vanzelf. Langzaam ontstaat er voor je brein een nieuw soort mindset. En door iedere keer weer voor de actie te kiezen wordt deze mindset verweven in je dagelijkse gewoonte. Opeens is alles wat je daarna doet niet meer zo eng. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Begin daarom met kleine stapjes. Ga bij een seminar bijvoorbeeld alvast op de eerste rij zitten. Zeg kort gedag als je je buurvrouw of buurman tegenkomt. Begin klein en maak het daarna steeds groter.

#4: Zorg voor een goede voorbereiding

Door jezelf goed voor te bereiden zorg je ervoor dat je je niet hoeft te stressen. Dit zorgt er weer voor dat je met zekerheid kunt handelen.

Stel je jezelf bijvoorbeeld eens voor: Je zit bij een sollicitatie gesprek en iemand vraagt je naar wat jij afweet van het bedrijf. Als je je niet hebt ingelezen in wat het bedrijf precies doet, kan je de vraag niet beantwoorden. Wat je vervolgens behoorlijk onzeker kan maken.
Reken maar dat je dan kunt fluiten naar die ene functie.

Je goed inlezen in de materie zorgt ervoor dat je weet waar je het over hebt. Je hebt de feiten op een rij staan en weet dus wat je als antwoord moet geven. Iemand die weet waar hij/zij het over heeft straalt
zelfvertrouwen uit, je woorden komen er met kracht uit.

#5: Dress for success

Deze heb je vast weleens eerder gehoord, en legt een soort fundament waar je de rest omheen kunt bouwen.

Zorg dat je er goed uit ziet. Zorg dat je kleding draagt die goed zit. Geen t-shirt die iedere keer uit je broek schiet bij de minst of geringste beweging.
Of een broek die iedere keer van je kont afzakt.

Door mooie en goed zittende kleding te dragen zullen mensen dit zien en je een compliment geven wat je zelfvertrouwen ook een boost geeft.

Niet alleen je kleding kan ervoor zorgen dat je meer zelfvertrouwen hebt, ook je uiterlijke verzorging kan hier goed aan bijdragen. Neusharen/baardgroei? Trim ze.
Het gaat namelijk alleen maar kietelen waardoor je er weer aan moet zitten wat er stom uitziet. Je haar niet meer in model?
Ga naar de kapper en laat er een mooi model in knippen.

#6: Let op je houding

Je houding en je lichaamstaal kunnen al heel wat voor je doen. Let maar eens op iemand die vol
zelfvertrouwen over straat loopt. Een rechte houding straalt automatisch vertrouwen uit.
Ook zijn de passen vaak langzaam, wat gelijk al een stuk meer zelfvertrouwen uitstraalt. Als je dit tot slot combineert met misschien wel het krachtigste wapen wat we in ons arsenaal hebben, de glimlach, straal je uit dat je een brok zelfvertrouwen hebt en eigenlijk alles aan durft. Oefen desnoods je glimlach voor de spiegel, zodat je weet hoe je glimlach er uit ziet. Klinkt misschien stom, maar het helpt echt.

#7: Neem de leiding op je

Leiding nemen neemt veel verantwoordelijkheid met zich mee. Alle ogen zijn op jou gericht, mensen wachten tot jij een beslissing gemaakt hebt. In het begin is dit misschien moeilijk en eng. Hierdoor zal het je veel energie kosten. Gaandeweg zul je echter merken dat je een bepaalde manier hierin vindt en het je steeds makkelijker afgaat, waardoor je automatisch zelfvertrouwen uitstraalt omdat je weet dat je het kan.

#8: Kijk af bij anderen

Een goede manier om zelfvertrouwen aan te leren is door het af te kijken bij
mensen waarvan je weet dat ze zelfverzekerd overkomen. Observeer deze mensen en kijk hoe ze bewegen, hoe ze praten, hoe vaak ze lachen en let op hun lichaamstaal.

Dit zijn zaken die je makkelijk kunt kopiëren en overnemen, waardoor het een boost geeft zodra je hiermee begint.

Tot slot:

Nu je wat tips hebt om mee aan de slag te gaan volgt misschien nog wel het belangrijkste: zoals alles heeft het ontwikkelen van zelfvertrouwen tijd nodig, en mag je ook fouten maken! Je valt en staat weer op, en met iedere keer dat je weer opstaat ben je wéér een stukje wijzer! Leer van je fouten en ga door. Zie de kritiek die andere mensen op je geven als een positief iets. Kritiek is goed, zolang het constructief is.

En wat als iemand je vooral aan het afkraken is? Zulke mensen durven hun eigen doelen niet te behalen waardoor ze jaloers zijn op de mensen die hun doelen wel hebben behaald.

Nu is het leuk en aardig om veel te lezen over zelfvertrouwen, maar zoals gezegd gaat het natuurlijk pas echt werken als je deze tips in de praktijk gaat brengen.
Daarom wil ik je een opdracht meegeven:

Als je hier serieus mee aan de slag bent gegaan dan heb je misschien tip 1 al gevolgd. Nu je een lijst hebt kunnen maken van meerdere dingen waar je mee aan de slag wilt gaan, kun je hier 1 ding uit kiezen. Noteer in je agenda precies wanneer en wat je uit gaat voeren. Hierdoor houd je structuur in je doelen.

Heb je geen idee waar je moet beginnen? Hier volgen nog een paar voorbeelden voor je om in de
praktijk te kunnen gebruiken:

  • Doe een 1 week lang 3 dingen die je eng lijken om te doen:
    • Bij aanspreekangst: Doe alsof je geen stem hebt en typ op je telefoon
      een compliment voor iemand. Laat deze vervolgens aan de persoon zien. Zo weet je in
      elk geval dat je nooit iets hoeft te zeggen. Bijkomend voordeel is dat het
      natuurlijk best grappig overkomt.

      • Mocht je dit een brug te ver vinden, maak het dan kleiner. Via de app Meetup kun je bijvoorbeeld vaak gratis naar evenementen die jou interesse hebben, hier kun je beginnen met aanspreken van mensen, waarbij je in een socialere sfeer terecht komt waarin het makkelijker is om mensen aan te kunnen spreken. Zodra het daar lukt kun je het verder uitbouwen en de uitdaging groter maken.
    • Bij angst voor speeches: Vraag op je werk of tijdens studie of je een korte
      toespraak mag houden. Schrijf een kort stukje wat je kan voorlezen. Door
      het vaak te oefenen wordt het steeds makkelijker.
    • Bij angst op straat: Doe eens in het midden van het winkelend publiek
      een maf dansje. Er hoeft geen muziek aan te staan om dit uit te voeren.
      Mensen zullen er om lachen en zien dat jij een persoon bent die vol
      zelfvertrouwen zit.

Veel succes en vergeet vooral niet je ervaringen en dit artikel te delen!

Tekst geredigeerd door Michel Bodewes

 

 

 

 

1 Response

Leave a Reply