8
Aug
2018
0

Meditatie toepassen + de voordelen ervan

Als je aan een willekeurig persoon vraagt of hij of zij aan meditatie doet, krijg je meestal een “nee” te horen met het bijbehorende argument dat het te zweverig is. Niets is minder waar.

Want wat is meditatie nou eigenlijk precies? Ga je stil in een hoekje zitten en laat je je door de “hogere krachten” overnemen, om is het een manier om even rustig adem te kunnen halen?
Eigenlijk is het voor iedereen weer anders. Iedereen ervaart meditatie op zijn of haar manier, en het gaat er ook niet om wat je bereikt.

In oud Boeddhistische geschriften word gesproken over maar liefst 87.000(!) verschillenden soorten meditatievormen. (Je hoeft ze niet allemaal uit je hoofd te leren gelukkig) Voor iedereen is er dus wel een passende vorm. Dit zijn dan ook niet uiteenlopende vormen, er is namelijk altijd een rode lijn te ontdekken. De Nederlandse meditatie expert Robert Bridgeman ordent al deze vormen in 5 hoofdgroepen:

  1. Concentratiemeditatie
  2. Open-aandachtmeditatie
  3. Open-je-hartmeditatie
  4. Bewegingsmeditatie
  5. Spirituele meditatievormen

“Feelings come and go like clouds in a windy sky. Conscious breathing is my anchor.” –Thich Nhat Hanh

Nu dat je een beetje overzicht hebt en je makkelijker kunt kiezen, zou nog de vraag overblijven waarom je nou eigenlijk aan meditatie zou moeten doen?

Voordelen van meditatie zijn:

  • Meer zelfvertrouwen
  • Betere concetratie
  • Je creativiteit verbetert
  • Betere omgang met stress
  • Ontwikkeling van een bewustere levensstijl
  • Ontwikkeling van een gezondere levensstijl
  • Je bloeddruk verlaagt

Misschien denk je nu: “Allemaal leuk en aardig, maar hoe pas ik dat toe? Ik heb het al zo druk”.

Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel, gun jezelf 15 minuten de tijd om even tot jezelf te komen. Richt ergens in huis, op een plek waar je niet gestoord kunt worden, een speciale meditatie ruimte in. Dus een kussen om lekker op te kunnen zitten, misschien een paar waxinelichtjes om je heen om tot rust te komen, en eventueel wat muziek. Niet via je smartphone, want dat kan juist zorgen voor een hoop afleiding. Als je eenmaal zit, sluit je je ogen en let je op je gedachten, die komen en gaan. Richt vervolgens je aandacht op je lichaam, en probeer je gehele lichaam te ontspannen, en alle stress los te laten. Dit zal in het begin niet meevallen, want een rem op je gedachten zetten is als het trappen op de rem op de snelweg, terwijl je daar met 120 km per uur rijdt. Je zult eerst sneljheid moeten minderen. Gun jezelf dus genoeg tijd om dit aan te leren.

Mindfullnes meditatie

Een goede manier om te starten met mediatie is Mindfullnes. Zoals het woord al zegt; ben je helemaal bewust bezig met wat je doet.
Deze vorm van mediteren betekent dat je stilstaat bij hetgeen je doet. In plaats dat je bijvoorbeeld continue denkt aan wat je bijvoorbeeld nog moet halen voor de boodschappen, wanneer je de kinderen van school af moet halen enz, sta je gewoon eens stil bij wat je doet. Voel de warmte van de kop thee, word je bewust van iedere slok die je neemt. In plaats van alles in een slok naar binnen te gieten. Of, als je bijvoorbeeld een boek aan het lezen bent, probeer eens echt tot je door te dringen wat er geschreven staat.

Mindfullnes is dus echt een techniek om jezelf als het ware even ‘wakker’ te schudden en je terug te zetten in het hier en nu, in plaats van altijd maar vooruit te denken.
Door bewuster te worden van het hier en nu, leer je ook om dus bewuster te leven, na te denken en keuzes te maken.

“If you want to conquer the anxiety of life, live in the moment, live in the breath.” ― Amit Ray

Leave a Reply